
Estació de treball del Sincrotró ALBA.
Comunicació quàntica, hidrogen verd, agroalimentació, biodiversitat, astrofísica, ciències marines, materials avançats i biotecnologia centren els vuit programes de recerca que el Govern ha presentat als fons europeus Next Generation EU.
El programes, presentats i liderats per agents del sistema de coneixement català, sumen un pressupost de 119,94 milions d’euros, 59,38 dels quals podrien ser cofinançats pel Govern de Catalunya, en funció dels acords a què s’arribi en el procés de negociació previst.
Tots els projectes proposats incorporen una acció transversal de ciència ciutadana anomenada Ciència Viva amb la finalitat de traslladar a la societat els resultats bàsics i aplicables de cadascun d’ells.
Els vuit programes presentats pel Govern són els següents:
- Cap a una Internet quàntica europea. Implementació de les primeres connexions de la xarxa EuroQCi a l’àrea metropolitana de Barcelona. Coordina Institut de Ciències Fotòniques (IFCO).
- Impuls de l’hidrogen verd i energia renovable per a usos industrials i de mobilitat a Catalunya. Coordina l’Universitat Rovira i Virgili (URV).
- Fonts de proteïnes alternatives i millora de la resiliència i de la sostenibilitat de l’agricultura i la ramaderia davant del canvi climàtic. Coordina l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA).
- Estudi, conservació, recuperació i valorització de la biodiversitat 2021-2023. Coordina l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE, CSIC-UPF).
- Tecnologies avançades per a l’exploració de l’univers. Salt qualitatiu en la següent generació de projectes internacionals líders en astrofísica i física d’altes energies. Coordina l’Institut de Física d’Altes Energies (IFAE).
- Programa integral cap a una gestió intel·ligent, integrada i resilient per a un entorn blau adaptat al canvi climàtic. Coordina la Xarxa de R+D+I Marítima de Catalunya. Catalan Network for Blue Innovation (BlueNetCat).
- Instal·lació correlativa in-situ per a materials avançats per a energia. Per abordar els reptes científics de l’European Green Deal. Coordina CELLS (Consorci per a la Construcció, Equipament i Explotació del Laboratori de Llum de Sincrotró).
- Programa d’impuls del cribratge de nous fàrmacs i dels sistemes del seu alliberament selectiu i controlat. Coordina l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC).